Co jíst místo masa


Převzato z: www.zvirevtisni.cz

Omezit maso se vyplatí - nejen zdravotně a finančně, ale i pro dobrý pocit, že alespoň trochu zabráníme utrpení zvířat. Zamezíte obezitě a srdečním chorobám, zlepšíte si hladinu cholesterolu. Ale nebude nám něco chybět? Nějaké důležité látky? Ne. Také nebudete trpět hlady. Na trhu jsou desítky alternativ masných výrobků, na své si přijdou i labužníci. Nemusíme tedy vařit jen luštěniny, obilí a smažený sýr. Ale co je to vlastně tofu, sojové maso, seitan, tempeh, Klaso, Robi?

Tofu
Tofu se vyrábí ze sóji, vzhledem se podobá tvrdému tvarohu. Je to surovina ze které lze připravit mnoho jídel - sladkých i slaných, lze jej zapékat, grilovat, dělat z něj majonézu. Obsahuje kvalitní bílkoviny (15-17 gramů ve 100 gramech) a málo tuku (2-8 gramů) vápník, železo, vitamin E. Je vhodné při redukčních dietách i pro sportovce, je velmi dobře stravitelné. Snadná příprava : např. nakrájet na plátky, opláchnout, naložit do sojové omáčky a trochy česneku a krátce osmažit dozlatova. Jako dezert - namačkat tofu s banánem, přidat skořici a rozinky, vychladit. Kvalitní tofu bez geneticky upravené sóji vyrábí firmy Veto a Sunfood  www.tofu.cz a www.sunfood.cz  

Sojové maso
Asi nejznámější alternativa k masu, je velmi levné, rychle se připravuje. Vyrábí se v několika typech. Obsahuje mnoho bílkovin (až 49 gramů na 100 gramů) a málo tuku (2 gramy). Při přípravě je důležité správně ochutit vodu, ve které se bude vařit. Jednoduchý recept: Spaghetti bolognese - uvařit sojový granulát, špagety, v hrnci osmažit na oleji cibulku, přidat granulát a koření, pak zalít rajským protlakem. Více informací na www.soja.cz.

Seitan
Původní recept na seitan pochází z buddhistických klášterů Japonska, není to ovšem žádné složité tajemství, vyrábí se snadno z mouky. Je chutnou a zdravou alternativou k masu. Obsahuje bílkoviny (25 gramů) a velmi málo tuku (0,8-1 gram). Prodává se většinou již hotový se zeleninou, nebo nakládaný. Lze jej jednoduše připravit doma (recepty brzy zveřejníme).

Klaso
Výrobní název produktu firmy Nutrikomplex  www.klaso.cz , jedná se o výrobek z obilí, má stejné množství bílkovin jako maso a obsahuje kvalitní tuky. Prodává se jako polotovar i v mnoha chutných úpravách.

Tempeh
Vyrábí se naložením sóji s kulturou rhizopus oryzae. Je velmi dobře stravitelný a obsahuje mnoho vitaminů a díky zmiňované kultuře i vitamin B12, nicméně o biologické aktivitě tohoto vitaminu se zatím vedou spory. Nejlépe chutná smažený se zeleninou a rýží.

Robi
Zkratka pro „rostlinnou bílkovinu“, vyrábí jej z obilí, kukuřice, pšeničných klíčků firma Eurobi  www.robi.cz , podobný produkt je na trhu i pod názvem TOMI. Upravuje se kořením, nakládáním, peče se a smaží. Obsahuje málo tuku a 19 gramů bílkovin na 100 gramů.

Toto jsou tedy některé potraviny, kterými lze nahradit maso, z nich se vyrábí další - vegetariánské párky, salámy, pomazánky, sekaná, karbanátky apod. Jak je vidět, možností co jíst místo masa je hodně, naše strava se tím spíše zpestří než ochudí.


nahoru