Jak nahradit vejce II

Převzato z: www.zvirevtisni.cz

Ne, nebudeme řešit filosofický problém co bylo dříve, zda vejce či slepice. Podíváme se na ně z hlediska ochrany zvířat a vlivu vajec na zdraví. Podmínky slepic ve velkochovech jsou totiž dost špatné. Mnozí lidé vejce jedí málo, nebo by jíst neměli (vysoký cholesterol, alergie na vaječné bílkoviny, malé děti) A nejen pro ně budou recepty jak nahradit vejce při vaření a pečení.

V přírodě snášejí kurovití příbuzní naší slepice 12-20 vajec ročně, slepice ve velkochovech snášejí kolem 300 vajec! Vidíte ten rozdíl? Co myslíte - má z toho slepice radost když se z jejích vajec nikdy kuře nevyklube? A když je navíc celý život zavřená na velmi malém prostoru a s umělým osvětlením ( tím se jí prodlouží den a tím zvýší „produkce vajec“) Krmí se antibiotiky, hormony a někdy jedy na zničení parazitů - to vše slepici na zdraví nepřidá a nám také ne! Vejce jsou produktem menstruačního cyklu slepice, jsou to budoucí zárodky kuřat.

Vejce obsahují kvalitní bílkoviny (ty se však tepelnou úpravou částečně ničí - syrová vejce jsou zase zdrojem nemocí) a vitaminy a minerály - v tom by mohla být přínosná, ale mají v sobě i mnoho složek které našemu organismu neprospějí -

-70 % kalorií pochází z tuků, převážně nasycených !
-1 vejce obsahuje až 500 mg cholesterolu! (doporučená denní dávka je 300 mg)
- při pravidelné konzumaci 1 vejce denně (což není mnoho, vejce jsou součástí mnoha jídel, od majonéz až po zákusky)
     - stoupne hladina cholesterolu o 12 %
     - zvýší se riziko infarktu o 24 %
     - 4 krát stoupne pravděpodobnost rakoviny prsu
     - roste riziko rakoviny jater
- vejce obsahují miliony bakterií, z nich některé přežijí i vaření
- vejce jsou častým zdrojem salmonelózy. Vejce se má tedy vařit nejméně 8 minut!
- kojenci a malé děti by neměly dostávat vejce vůbec- neumí je ještě trávit a mohou být pro ně nebezpečně!
- vejce jsou častou příčinou alergií, které se projevuje vyrážkami, nadýmáním, žaludečními obtížemi, astmatem nebo ekzémy.

Světová zdravotnická organisace radí konzumovat maximálně 2 vejce týdně!

Jak se tedy stravovat bez větších rizik a nepodílet se na utrpení slepic? Kupujte vejce z volných chovů a bio - máte li známé na venkově, nebude to problém. Snižte jejich spotřebu, prospějete tím svému zdraví a i ušetříte. Vařte je dostatečně dlouho, vyhnete se tak salmonelóze jiným nemocem.

Jak nahradit vejce při vaření?
Chcete-li omezit vejce, nemusí tím nijak utrpět vaše stravování, v potravinách kam se obvykle vejce dávají je lze snadno nahradit. Vejce váží těsto pohromadě - například díky lecitinu. (ten je ve velké míře v sojové mouce).

Místo jednoho vejce tedy použijte:
- 1 plnou lžící sojové mouky a lžíci vody (do palačinek, moučníků, koláčů)
- nebo 1 lžíci škrobu a sojové mouky a jednu lžíci vody
- nebo 50 gramů namačkaného tofu
- nebo polovinu zralého banánu - velmi dobré do některých moučníků
- nebo 1 lžíci škrobu a lžíci vody

Do karbanátků a sekané lze použít také rajský protlak, nebo ovesné vločky, pohanku, lněné semínko, strouhanku, agar agar, trochu škrobu, strouhané brambory apod. Na obalování použijte místo vejce sojovou mouku s trochou mléka.

více o slepicích tady

Články na podobné téma:
Vajahit aneb jak nahradit vejce
Máme rádi zvířata?

nahoru