Vegetariánství a veganství versus děti a těhotné ženy

Vegetariánství a veganství versus děti a těhotné ženy

Převzato z www.ohz.cz

Problematika tohoto tématu je velice široká a také individuální, proto následujcí doporučení neberte jako univerzální. Budeme se snažit spíše předložit fakta a konstatování.

Je vegetariánství, či veganství vhodné pro děti a těhotné ženy? Ano, vegetariánství a veganství je vhodné pro děti a těhotné ženy, jak bylo zveřejněno v oficiálním prohlášení americké výživové asociace. U těhotných žen je třeba zvýšit mírně spotřebu bílkovin a zpestřit stravu.

Měly by přijímat v dostatečném množství rýži natural, žito, jáhly, kukuřici a další obilniny a výrobky z nich. Jako další luštěniny a výrobky ze sóji - tofu, mléko, tempeh, natto. Dostatek zeleniny a ovoce, semínek a ořechů. Pokud možno ne cukr, sladkosti, zmrzlinu a potraviny obsahující chemická aditiva. Denně dobrou zeleninovou polévku. Moučníky připravované bez cukru a velkého množství tuku. Polévky z luštěnin. Z nápojů: sojové, rýžové, ovesné, či obilné mléko, obilné kávy. Do polévek přidávat mořské řasy. Z mléčných výrobků žádné slazené a v omezené míře - 2 x týdně jogurt, či další zakysaný neslazený výrobek. Vše dobře žvýkat a mít denně fyzický pohyb. Za těchto podmínek by se neměly dostavit ranní nevolnosti.

Nedoporučuje se obecně dívat se na kruté filmy. Nečíst násilnickou literaturu a obklopovat se jemnými barvami a vším klidným. Otékají-li nohy, potom pomůže obklad připravený ze zázovru 2 - 3 x denně. Tradičně se u nás pil dva měsíce před porodem čaj ze lněných semínek.

Co se týče dětí, nejdůležitější je ničím nenahraditelné kojení. Je to pro dítě nejideálnější potrava na šest, ještě lépe - na dvanáct měsíců života. Pokud má dítě žízeň, doporučuje se šípkový čaj. Pro přikrmování jsou vhodné zeleninové šťávy, připravené na elektrické odstředivce. Tyto šťávy nenahradí kojení, jsou však velmi vhodným doplňkem. Aby se dítě nasytilo mateřským mlékem, nepodávat šťávy více jako jednou denně. Při výběru zeleniny se musí volit nechemizovaná a biologicky pěstovaná. Ovoce se upřednostňuje nekyselé - hlavně jablka. Citrusy se dětem nedoporučují podávat vůbec - může na ně vzniknout alergie. Stejěn tak jahody, maliny, či ostružiny - ty až v pozdějším věku. Spíše meruňky, či hrozny - nekyselé bez pecek a slupek, jen šťávu. Dítě si samo řídí potřebu pití. Pokud na něco reaguje vyrážkou, je třeba tuto potravinu vyřadit minimálně na půl roku.

Maminky dnes často chybují v tom, že dítě nedostatečně dlouho kojí a přecházejí na umělou výživu. "Žádná umělá výživa nikdy nenahradí mateřské mléko a pokud nějaký docent tvrdí opak, měl by mu být odebrán diplom", prohlásila jedna lékařská autorita z oboru pediatrie.

Nejdůležitější je kojit pokud možno co nejdéle. V lékárnách je možnou zakoupit speciální výživu pro kojence na bázi sojové bílkoviny, která vyvolává méně alergií, než výživa, založená na kravské bílkovině. Dítě je rovněž možno přikrmovat tzv. obilným mlékem, které se připravuje takto:

40 gr. rýže natural, 20 gr. krup, 15 gr. pšenice. luštěnin - čočky, hrachu, fazolí, dohromady 20 gr, 5 gr. lněných semínek. Pokud možno z bilogického zemědělství.

Každá část se propere, dobře promyje a společně namočí přes noc. Další den se přidá voda tak, aby poměr vody obilí byl 1:5 a vaří se na mírném plameni v tlakovém hrnci 75 až 90 minut. Uvařená kaše se propasíruje přes síto nebo pomele na masovém mlýnku a pak protlačí přes síto s plátnem, dobře vychladí a pokud se podává dospělým, může se přidat malá špetka soli.

Obilniny, obsahující lepek (pšenice, žito apod.) se doporučují podávat až od druhého roku života. Dítěti je do té doby možno podávat výše uvedené obilné mléko, kaše připravené z bezlepkových obilovin a něco málo luštěnin, těch lehce stravitelných typu červené čočky, zeleninu, jako je mrkev, květák, hrášek apod. Sůl nepoužívat buď vůbec, či v množství několika zrnek na porci, stejně tak sladit pouze ječmenným, či rýžovým sladem v malých množstvích. Přesolená strava dítě potom přirozeně láká ke sladkostem.

Indiánské matky svým dětem připravují speciální ořechová mléka, díky kterým z dětí vyrostli silní a odolní jedinci. Připrava takového mléka je velice jednoduchá. Potřebujete kvalitní nehořké ořechy - kešu, para, či jakékoliv další ořechy, které pomelete na prášek. Na litr nápoje 80 - 100 gr. ořechů. Tento prášek potom rozmixujete s litrem vody, přidá se ječmenný, či rýžový slad a podává se dětem v množství max 150 - 200 ml. denně. Zajistí jim dostatečný příjem vápníku a potřebných vitamínů a minerálů.

Vědci sledovali veganské a vegetariánské komunity a zjistili, že děti veganských a vegetariánských rodičů dlouho kojené a krmené odmalička pestrou stravou vyrůstají ve zdravé a silné jedince s IQ srovnatelným, či přesahujícím své vrstevníky. Rostou sice pomaleji než masožravé děti, protože nejsou urychlovány hormony v mase, mléce a vejcích. Jejich výška se v pubertě srovná s vrstevníky.

Výška veganských dětí je dána i geneticky. Děti malých veganských rodičů, jsou o něco vyšší než rodiče, děti vysokých veganských rodičů jsou také vysoké. Pokud je však výška dětí vyhnána živočišnou stravou, není to dobré pro budoucnost. Při sledování 142 000 žen prof. Hiryama zjistil, že převážně živočišná strava vede k rychlému vývoji, k předčasné výměně chrupu, u dívek k předčasné menstruaci až o 4 roky a k nadměrné výšce. Ženy, které začaly menstruovat dříve než v 16,5 letech a ženy vysoké mají 4,5 x vyšší riziko vzniku rakoviny prsu. Není to vysoká daň za "západní stravu" bohatou na živočišné bílkoviny? Lidé, kteří jedí rostlinnou stravu mohou být sice menší, zato jsou zdrávi a dožijí se vysokého věku. Urychlené děti pak dříve umírají na civilizační choroby. Růstové tabulky a křivky jsou vypracovány na urychlené děti. Veganské děti rostou normálně, masožravé děti jsou hormony vyhnané jako rychlená zelenina, která se ale brzy zkazí...

K tomuto se váže i moderní pověra, že lidé s vypracovanými svaly, kteří jsou vysocí jsou také zdraví a dožívají se vysokého věku, zatímco lidé menší a hubenější jsou slabí a nemocní. Tito mohutní sportovci se skvělými svaly a mohutnými těly většinou umírají dřive než ti menší a tenčí, kteří stále žijí a pracují. Existují záznamy v krkonoššských muzeích, že hubení horalé byli schopni vynést na zádech pěšky na Sněžku litinová kamna. Sedmdesátiletí za pár hodin bosi doběhli z Prahy domů. A v pětadevadesáti bujaře protančili na zábavě celou noc. Jedli málo, na víc neměli. A živili se hlavně obilnými zrny a luštěninami. Ti vitální horalé totiž nebyli jen silní, ale i moudří.

Existuje jedno rčení: Nejlepší dřevo neroste v nejbohatší půdě. Nejsilnější a nejpevnější dřevo roste v horách, kde je chudá půda, vítr a zima. Dřevo roste v bohatých půdách sice snadněji, ale je slabé, nepevné. Nemá sílu a nevydrží. S životem je to totéž. Chcete-li mít silné, pevné a zdravé dítě, dávejte mu přírodní stravu a prosté prostředí. Tak vyrůstali ti největší muži: Lincoln, Franklin a další.

Všichni jsme děti Přírody. Přidržovat se jejích zákonů je nejlepší splátkou na nejvýhodnější životní pojištění. Člověk se tak klidně může stát dítětem věčnosti. Jako obykle, v ČR ještě stále vládne nevědomost lékařů o tom, že by dítě a matka mohli být živeni i jinak, než masem a vejci, zatímco v zahraničí se tato strava s úspěchem používá. Doporučujeme najít v okolí otevřeného a poctivého lékaře, či někoho, kdo má již zkušenosti s touto stravou v těhotenství a dětí, a poradit se s ním. Toto téma je totiž na celou knihu. Máte-li chuť se podělit s vašimi poznatky o vegetariánské, či veganské stravě při těhotenství a u dětí, napište nám je na adresu ohz@ohz.cz

 

nahoru


Zpátky na Novinky